top of page

SleepyTwin ASMR: ‘ASMR is een soort vloggen, maar dan in je eigen comfort zone’

Veel ASMR-fans koppelen hun liefde voor het fenomeen aan een jeugdherinnering die hen een rustig, tintelend gevoel gaf. Dat was anders bij de 25-jarige ASMRtist Thijs – bekend als SleepyTwin ASMR - uit Goeree-Overflakkee; hij moest juist wennen aan het effect dat de ASMR-video’s op hem hebben. “Ik moest meerdere video’s kijken om er echt rustig van te worden. Uiteindelijk wende ik er echt aan, en toen vond ik het wel een heel fijn gevoel.”



"Ik dacht: hoe kan dit überhaupt op YouTube staan?"

‘Wat fijn dat je weer thuis bent, schatje’

Zijn eerste kennismaking met ASMR, was voor hem dan ook heel apart. In 2018 zit Thijs in het derde jaar van zijn opleiding op de kunstacademie. Tijdens een filmavond van de afstudeerders, wordt een compilatie van extreme ASMR-video’s op het scherm afgespeeld. “Het waren video’s waarbij meiden aan de microfoon gingen likken en zo. Dan fluisterden ze: wat fijn dat je weer thuis bent, schatje.” Ongemakkelijk is een goed woord om zijn gevoel daarbij te omschrijven, vertelt Thijs. “Ik had geen idee waar ik precies naar aan het kijken was. Ik dacht: hoe kan dit überhaupt op YouTube staan? Het was zo op het randje. Pas veel later kwam ik erachter dat die video's extreme ASMR-roleplays waren.”


Ongeveer een jaar later maakt hij via zijn broer kennis met de video’s van CindyWhispers ASMR, de grootste ASMRtist van Nederland. “Ik had het toen heel erg druk, en ik merkte al snel dat ik het fijn vond om haar video’s voor het slapen gaan te kijken.” Thijs vertelt dat hij sowieso wel iemand is die altijd druk is in zijn hoofd, en ASMR is de perfecte tool om die drukte te laten verdwijnen. “ASMR dwingt je eigenlijk om niet in je gedachtes te blijven hangen en je te focussen op rustige, zachte geluiden.”


Benieuwd naar CindyWhispers, één van de eerste ASMRtists waar Thijs naar luisterde? Bekijk de video hieronder!


"Het is oké, vanavond moet je even nergens aan denken"

Iemand om mee te praten

Thijs kan zich dan ook goed voorstellen dat ASMR anderen helpt op het gebied van mentale gezondheid. “Veel mensen kroppen bepaalde gevoelens of emoties op en vertellen het aan niemand. Niet iedereen heeft iemand om mee te praten, dus dan is het wel fijn dat je het gevoel hebt dat er iemand is. Iemand die tegen je zegt: het is oké, vanavond moet je even nergens aan denken.”


Of Thijs nou echt de zogenaamde tingles – de tintelingen die je krijgt bij het horen van bepaalde geluiden of het zien van bepaalde bewegingen, die Autonomous Sensory Meridian Response – ervaart, vindt hij lastig te zeggen. “Het blijft bij mij altijd een beetje in het beginstadium hangen, denk ik. Dan begint het wel te tintelen, maar ik verwacht dan toch meer. Dan denk ik: oh, dit is het?”


SleepyTwin ASMR

Maar dat weerhoudt hem er niet van om dat rustige, ontspannen gevoel wat hij van ASMR krijgt te delen met anderen. Hij besluit zijn passie voor audiovisuele aspecten te combineren met zijn liefde voor ASMR-geluiden: “Ik had er wel vaker over gegrapt, maar tijdens Oud en Nieuw 2020/2021 dacht ik: ik doe het gewoon.” Op 19 januari 2021 is Thijs’ eerste YouTube-video onder de naam ‘SleepyTwin ASMR’ een feit.


"Ik verdien ongeveer twintig euro per video"

Intussen heeft hij al meer dan vierduizend abonnees op zijn Nederlandstalige ASMR-kanaal, en hij doet het nog steeds met heel veel plezier: “Het is eigenlijk een soort vloggen, maar dan in je eigen comfort zone. Dat vind ik er zo leuk aan.” Thijs heeft ook nog een ‘gewone’ baan naast zijn ASMR-kanaal, dus het is en blijft – voor nu – nog een hobby: “Ik verdien wel iets, ongeveer twintig euro per video. Maar dat weegt niet op tegen de ongeveer drie uur die ik besteed aan het maken en bewerken van iedere video.” Maar Thijs vindt het heerlijk om bezig te zijn met video en geluid, “dus ik haal er sowieso ontzettend veel plezier uit.”


Het maken van Nederlandstalige ASMR-video’s, is voor Thijs een bewuste en logische keuze. “Bij Engels moet ik toch meer nadenken, en ik wil juist in een comfortabele sfeer zitten als ik een video ga maken.” Daarnaast kwam hij er bij de Nederlandse ASMR-community wellicht wat makkelijker tussen: “Je hebt zo’n groot aanbod van Engelstalige ASMRtists – dat zijn er honderden – dus het leek mij juist lastig om daar doorheen te komen.”


Down-to-earth

Daarnaast ziet hij nu ook een echte groei in de Nederlandse markt voor ASMR: “Ik zie steeds vaker een onbekend gezicht voorbij komen op YouTube; er zijn best wel veel Nederlandse ASMRtists nu.” Dat de ASMR-trend nu ook steeds meer opgepikt wordt in Nederland, is voor Thijs geen verrassing. “Iedereen die Nederlandstalige ASMR maakt is best wel down-to-earth, niet zo overdreven als veel andere influencers. Dat is wel verfrissend om naar te kijken, want zeker bij ASMR zoeken kijkers gewoon mensen zoals jij en ik.”


"Als ik een spinning-instructeur zou zijn, zou ik niet twee keer nadenken om dat te delen"

Ondanks het succes van SleepyTwin ASMR, weet maar een handjevol mensen af van Thijs’ ASMR-kanaal. “Het is toch een beetje schaamte, waardoor ik het privé wil houden. Dat vind ik wel jammer, want als ik een spinning-instructeur of zo zou zijn, zou ik niet twee keer nadenken om dat te delen.” Voor nu houdt hij dat liever ook nog even zo, “maar ik kan me voorstellen dat ik het aan wat meer mensen zou vertellen als mijn kanaal wat groter wordt.”

bottom of page