top of page

Dutchess ASMR: 'Als je mij had verteld dat ik een ASMR-kanaal zou maken, had ik je niet geloofd'

Het is 12 januari 2017. De toen nog twintigjarige Esmee uit Veghel besluit om voor de camera te stappen en fluisterend haar YouTube-kanaal ‘Dutchess ASMR’ te beginnen. “Hey en welkom bij mijn eerste ASMR-video”, klinkt het door de oren van de luisteraar. “Ik kijk zelf al een hele tijd ASMR-video’s, en het leek me wel leuk om zelf ook een keer een video op te nemen”, vertelt Esmee terwijl haar rozekleurige trui het beeldscherm bedekt.


Cadeaus inpakken in de speelgoedwinkel

De nu 25-jarige Esmee ervaart zo lang ze het zich kan herinneren al ASMR. “Ik weet nog heel goed dat ik in de speelgoedwinkel stond en dat de caissière cadeautjes aan het inpakken was. Ik bleef er in volle focus naar kijken en kreeg er overal kippenvel van.” Dat tintelende gevoel dat zij toen ervaarde, wordt door de ASMR-gemeenschap bestempeld als tingles. Een soort kippenvel gevoel, maar dan net wat anders: “Het is lastig uit te leggen aan iemand die de tintelingen helemaal niet ervaart. Ik voel het zelf vooral in mijn hoofd en op mijn bovenarmen en -benen.”


"Opeens had ik een verklaring voor het gevoel dat ik al jaren eerwaarde"

Dat dit gevoel wat Esmee regelmatig ervaarde in haar jeugd onder het fenomeen ‘Autonomous Sensory Meridian Response’ viel, wist ze toen nog niet. “Maar ik vond het heerlijk. Ik dacht: wil je dit asjeblieft uren blijven doen.” In 2013 komt Esmee een video van BeautyGloss tegen met de naam ‘Wat is ASMR?’ “En toen vielen alle puzzelstukjes op zijn plek. Opeens had ik een verklaring voor het gevoel dat ik al jaren ervaarde”, vertelt ze. Vanaf dat moment gebruikt ze het regelmatig om rustig te worden. “Ik ben een typische piekeraar, dus als ik in bed lig kan ik heel erg gaan malen. Als iets afspeelt op de achtergrond waar ik mijn focus op kan leggen, brengt mij dat tot rust.”


Wil je testen of jij ook gevoelig bent voor ASMR? Dutchess ASMR maakte speciaal voor De Wereld van ASMR een video waarin je met vijf ASMR-triggers meegenomen wordt in de wereld van ASMR. Bekijk de video hieronder!


‘Dat kan ik ook’

Dat Esmee uiteindelijk zelf ASMR-video’s zou gaan maken, had ze nooit gedacht. “Ik ben heel impulsief. Ik zat in mijn kamer een ASMR-video te kijken en ik dacht: dat kan ik ook. Als je mij die ochtend had verteld dat ik een ASMR-kanaal zou maken, had ik je niet geloofd.” Op haar eerste video – waar ze nog zonder gezicht én zonder microfoon te zien is – krijgt ze veel positieve reacties. “Toen dacht ik: oh, dit is toch wel heel leuk. Dat motiveerde mij om door te gaan.”


"Als ik daar te veel mee bezig ben, ben ik bang dat het leuke ervan afgaat"

Intussen heeft Esmee op haar YouTube-kanaal meer dan zes duizend abonnees. Ervan leven kan ze niet: “Je hebt wel wat inkomen van YouTube, maar veel is het niet. Ik maak ook costum video’s tegen betaling, dus dat is mooi meegenomen.” Maar ze zou het ook niet anders willen: “Ik wil ASMR niet als full-time baan. Niet omdat ik het niet leuk genoeg vind, maar omdat ik dan bang ben dat ik mijn hobby kwijtraak.” Ze opent de app ‘YouTube Studio’ – waarin makers alles omtrent hun kanaal kunnen bijhouden - om te laten zien wat ze daarmee bedoelt. “Je ziet bijvoorbeeld hoe goed je laatste video het heeft gedaan. Als het minder goed gaat, zie je allemaal rode kruisjes en pijltjes naar beneden. Als ik daar te veel mee bezig ben, ben ik bang dat het leuke ervan afgaat.”


Bespreekbaar

Als het gaat om de toenemende populariteit van ASMR-video’s, merkt Esmee vooral dat het fenomeen meer bespreekbaar wordt. “In het begin schaamde ik me nog wel een beetje, omdat het iets was wat veel mensen niet kenden. Maar steeds meer mensen weten wat het is, waardoor ze er ook heel open in zijn. Ik krijg nu eigenlijk alleen maar leuke, aanmoedigende reacties vanuit mijn omgeving.”


"De gemeenschap groeit zo snel en er komen steeds meer verschillende vormen van ASMR"

Esmee is vooral benieuwd wat de volgende stap is voor ASMR. “De gemeenschap groeit zo snel en er komen steeds meer verschillende vormen van ASMR. Er zijn nu bijvoorbeeld bijeenkomsten waarbij ASMR live en fysiek wordt uitgevoerd.” ASMR werkt zoals het nu is, maar het is interessant om na te denken over wat de toekomst brengt, vertelt Esmee. “Wat kunnen we er nog meer mee en in hoeverre heeft het de potentie om mensen te helpen in real life? Daar ben ik heel benieuwd naar.”

bottom of page