top of page

Maaike Wind was de eerste Nederlandse ASMRtist: ‘Dat ik veel mensen kan helpen, is erg waardevol'

De eerste ASMR-ervaring van ASMRtist Maaike Wind (40) - ook wel bekend als MissVindicat ASMR – was al op de basisschool. “Als we dan in de klas heel stil aan het werk moesten en iedereen om mij heen stiekem ging fluisteren, merkte ik al: oh, dit vind ik heel fijn.” Toen stond ze er nog niet bij stil dat dat gevoel ‘iets’ was en dat niet iedereen het ervaarde.



2007

Die liefde voor fluisteren is bij Maaike nooit weggegaan. In 2007 besluit ze bij die geluiden dan ook een remedie te vinden voor haar slapeloze nachten: “Toen dacht ik weer aan dat gevoel van vroeger, dat ik altijd zo rustig werd als mensen fluisterden.” YouTube is op dat moment nog heel nieuw, dus veel video’s zijn er nog niet, laat staan ASMR-video’s. Als Maaike ‘whisper voices’ in de zoekbalk tikt, vindt ze alleen maar filmpjes van het televisieprogramma Big Brother waarin mensen fluisterend met elkaar aan het roddelen zijn. Maar langzaam maar zeker druppelen de échte, bewuste fluistervideo’s binnen op YouTube. “De allereerste ASMR-video, al heette het toen nog niet zo, was van The Whispering Life”, vertelt Maaike.


Benieuwd over welke video Maaike het heeft? Bekijk ‘m hieronder.


2009

Het is september 2009. Intussen heeft zich een klein clubje van ongeveer tien internationale fluisterfans gevormd op YouTube, die zichzelf kroonde als de ‘Whisper Community’. Maaike maakt haar kanaal ‘MissVindicat’ aan – geïnspireerd door haar toenmalige huisje aan de Vindicatstraat in Groningen – om op de video’s van anderen te reageren. “Iedereen keek naar elkaar en je leerde de anderen ook echt kennen. We waren eigenlijk een soort penvrienden.”


"Uiteindelijk dacht ik toch: ik ga gewoon meedoen"


2010

In februari 2010 besluit Maaike – als één van de eerste Nederlanders - zelf ook Engelstalige fluistervideo’s te gaan maken. Niet omdat ze dat zo graag wil, maar omdat ze het gevoel dat ze zelf ervaart zo graag wil delen. “In het begin durfde ik het eigenlijk ook helemaal niet. Maar uiteindelijk dacht ik toch: ik ga gewoon meedoen.” Ze gaat niet met haar hoofd in beeld, maar met een plaatje of terwijl ze iets laat zien in haar kamer. “Toen ging bijna niemand met hun gezicht voor de camera zitten”, vertelt Maaike.


In datzelfde jaar bedenkt een vrouw genaamd Jennifer Allen de term ‘ASMR’ voor een tintelende sensatie die zij – en vele anderen met haar – ervaren. Ze creëert een Facebookgroep genaamd ‘Autonomous Sensory Meridian Response Group’ en de term wordt al snel opgepakt door alle fluisterfans en leden van de Whisper Community.


Benieuwd naar de eerste ASMR-video van Maaike? Bekijk ‘m hieronder.


2013

Lange tijd wordt er nog lacherig gedaan over ASMR, vertelt Maaike. “Het werd totaal niet serieus genomen, want er was nog geen bewijs dat het echt bestond.” In 2010 tot 2013 worden alle pogingen om een Wikipedia-pagina voor het fenomeen aan te maken, geweigerd. “Tot meerdere keren aan toe werd de pagina voor ASMR er weer afgegooid, met als reden: dit is niks, dit mag niet op Wikipedia.”


2016-nu

In 2016 besluit Maaike voor het eerst haar gezicht te laten zien op haar video’s. “Het duurde even, maar ik durfde toen wel vol trots te zeggen dat ik ASMR-video’s maak.” Intussen heeft Maaike onder de naam ‘MissVindicat ASMR’ al meer dan elfduizend abonnees opgebouwd in die 12 (!) jaar dat ze al ASMR-video’s maakt. En ze doet het nog altijd met evenveel plezier als toen ze ermee begon: “Ik vind het heel leuk om te doen, en het feit dat ik heel veel mensen kan helpen met mijn video’s, is erg waardevol.”


Vorige week heeft Maaike besloten om niet alleen verder te gaan met het maken van Engelstalige ASMR-video’s, maar om daarnaast ook een Nederlands kanaal aan te maken. Ze merkt namelijk dat er steeds meer behoefte is aan Nederlandse ASMR: “In het begin deed ik heel af en toe een Nederlandse video, en dat werd in de loop van de tijd meer. Ik krijg er steeds vaker verzoekjes voor. Maar welke van de twee ik ook doe, ik krijg klachten over dat ik de andere niet heb gedaan. Daarom heb ik nu besloten Engels en Nederlands te splitsen.”


"Ik heb heel veel mensen die mij al jaren volgen en die ik voor mij gevoel echt ken

Maar als je verder kijkt naar de reacties onder de video’s van MissVindicat ASMR, is het vooral een hoop positiviteit en gezelligheid. Maaike: “Ik heb heel veel mensen die mij al jaren volgen en die ook af en toe wat over henzelf vertellen, die ken ik voor mijn gevoel echt een beetje.”


Toch heerst er bij veel mensen nog een stukje onbegrip als ze het woord ASMR horen vallen. “Mensen denken vaak dat het met seks te maken heeft, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Ik kan me voorstellen dat iemand dat denkt, aangezien de best bekeken ASMR-video’s soms een ander beeld schetsen van wat ASMR is. Maar om te zeggen dat ASMR seksueel is, is hetzelfde als zeggen dat boeken seksdingen zijn. Ja, je kunt een seksboek schrijven, maar een boek op zich heeft niks met seks te maken. Zo zit het met ASMR ook.”

bottom of page