top of page

Femke (20) wordt rustig van ASMR: 'Vaak luister ik liever naar friemelgeluidjes dan naar muziek'

Als Femke Visscher (20) uit Drachten rustig of moe wil worden, zet ze standaard een ASMR-video aan. Dat ze dat zo fijn vindt, kwam voor haar niet als een verrassing: “Vroeger speelden we altijd een spelletje in de klas waarbij je een letter op iemands rug moest tekenen, dat gaf mij hetzelfde gevoel als wat ik nu van ASMR-video’s krijg.”



"Het geluid van knippen vind ik echt heerlijk"

Cadeautjes inpakken

Ook bij de kapper komt Femke helemaal tot rust: “Dat spelen met mijn haar en het geluid van het knippen vind ik echt heerlijk.” Ook het inpakken van cadeautjes of het vlechten van haar haar geeft Femke die tintelingen die tegenwoordig bestempeld worden als ASMR. “Maar toen wist ik natuurlijk nog niet dat het ASMR was.”


Haar eerste kennismaking met ASMR-video’s was – zoals veel mensen in Nederland - via Mascha Feoktistova, beter bekend als BeautyGloss op YouTube. “Ik keek altijd al haar video’s, dus toen ik op haar kanaal ASMR voorbij zag komen, was ik natuurlijk nieuwsgierig wat dat was.” Al snel ontdekt Femke dat zulke video’s helemaal voor haar weggelegd zijn, dus binnen no-time was ze geabonneerd op allerlei verschillende ASMR-kanalen.


ASMR als hulpmiddel

Intussen is het kijken en luisteren van ASMR-video’s dagelijkse kost voor Femke. “Ik luister het eigenlijk om in een rustige mood te komen. Vaak luister ik liever naar friemelgeluidjes dan naar muziek.” Of ze een ASMR-video opzet, hangt heel erg van haar dag af: “Als ik een drukke dag heb gehad, val ik makkelijker in slaap. Maar als mijn dag heel emotioneel beladen was, wil ik juist mijn gedachten even opzij zetten.”


"ASMR heeft mij echt door die periode heen gesleept"

Het is voor haar nu vooral een hulpmiddel om in slaap te vallen, maar het heeft haar twee jaar geleden ook op een andere manier geholpen: “Toen voelde ik me een tijdje een beetje angstig, en door die video’s kon ik weer tot rust komen. ASMR heeft mij echt door die periode heen gesleept.”


Die fijne tintelingen die Femke vroeger kreeg van de kapper, het inpakken van cadeautjes of het vlechten van haar haar, kan ze nu na één simpele Youtube-search weer herbeleven. “Het geeft mij een heel lastig te beschrijven gevoel, een soort van tinteling in mijn hersenen. En door die video’s voelt het dan net alsof er altijd iemand bij mij is, dat vind ik heel erg fijn.”


"Iedereen doet altijd lacherig over ASMR"

Taboe

Ondanks het feit dat Femke zoveel baat heeft bij die video’s, heeft ze zich er lange tijd voor geschaamd. “Het was en is nog steeds een beetje een taboe, dus vroeger vertelde ik het echt aan niemand. Ik kan me ook niet herinneren dat iemand ooit positief of fijn heeft gereageerd toen ik vertelde dat ik ASMR luisterde; iedereen doet er altijd lacherig over.” Toch vindt Femke het nu belangrijk dat ze er wel gewoon open over is: “Ik vertel het nu altijd als het ter sprake komt. Ik merk wel dat het nog steeds een taboe is, maar dan denk ik: de één luistert fluistervideo’s, terwijl de andere met regengeluiden in slaap valt. So what?”

bottom of page