top of page

Belinda (20) luistert iedere avond ASMR: ‘Het zet even je nare gedachten op stil’

Het is al zeker negen jaar geleden dat Belinda Strijbos (20) uit Veldhoven met haar iPad in bed lag en ‘rustgevende video’s’ intikte op Google. “Ik had altijd al last van slaapproblemen en via die weg kwam ik opeens in aanraking met ASMR.”



Populair YouTube-fenomeen

Toen was ASMR nog een vrij onbekende term op het internet, en al helemaal in Nederland. Belinda herinnert zich nog een video van de YouTuber BeautyGloss, één van de eerste grote namen in Nederland die inspeelde op de toen nog nieuwe trend. “Daarin ging ze theezakjes sorteren, dat weet ik nog heel goed. Ik werd daar heel erg rustig van”, vertelt ze.


Benieuwd over welke video Belinda het heeft? Bekijk het hieronder!


“Ik krijg wel vaak die tintelingen. Dat begint achter op mijn hoofd en gaat dan naar mijn nek en mijn schouders”

Tegenwoordig heeft Belinda meer dan genoeg keus in ASMR-video’s: er staan miljoenen video’s online van fluisterende, smakkende of tikkende ASMRtists. Het is dan ook geen verrassing dat ASMR de op twee na meest gezochte zoekterm op YouTube is. Een groot deel van de kijkers, waaronder Belinda, ervaart bij het kijken van ASMR de zogenaamde tingles: “Het gebeurt niet bij iedere video, maar ik krijg wel vaak die tintelingen. Dat is een bijna warm gevoel dat achter op mijn hoofd begint en naar mijn nek en mijn schouders reist.”


Aanvulling op therapie

Maar die fijne tintelingen zijn niet de enige reden waarom Belinda ASMR kijkt. “Ik heb PTSS en er komt als ik alleen ben of als ik wil gaan slapen heel veel naar boven. Als ik me dan kan focussen op een ASMR-filmpje waar ik rustig van word, zet het even die nare gedachtes op stil en kan ik gewoon rustig in slaap vallen.” Voor haar is ASMR een aanvulling op therapie: “Ik weet dat ik op ASMR terug kan vallen als ik het even zwaar heb of niet kan slapen. Het is heel toegankelijk, ik heb het altijd bij me.”


“Als ik een momentje voor mezelf wil hebben, pak ik ASMR erbij”

Eigenlijk kan ze niet meer zonder ASMR: “Ik gebruik het de hele dag door. Ook als ik aan het leren ben voor school, zet ik vaak ASMR aan. Dat helpt mij heel erg met concentreren. En als ik af en toe onrustig ben en een momentje voor mezelf wil hebben, pak ik die video’s erbij om weer tot rust te komen”, vertelt Belinda.


Toch reageren mensen uit haar omgeving niet positief als ze vertelt dat ze naar ASMR luistert. “Ze maken er heel graag grapjes over of beginnen dan over die smakgeluiden. Het wordt een beetje als iets geks gezien, en dat snap ik ook wel want het is iets heel bijzonders. Maar toch vind ik die reacties heel erg jammer, want ASMR helpt heel veel mensen.”

bottom of page